Gloudemans uitsprakenUitspraken

Nadeelcompensatie

Het stelsel van nadeelcompensatie is in Nederland (nog) een buitenwettelijk bestuursrechtelijk schadevergoedingsstelsel. Op basis van dit stelsel kan een overheidsinstantie, onder voorwaarden, verplicht worden tot het vergoeden van de onevenredige schade die rechtmatige handelingen in het kader van de uitoefening van een aan het publiekrecht ontleende bevoegdheid of taak, bij een burger hebben veroorzaakt. Denk aan een langdurige afsluiting van een weg door of in opdracht van een overheidsinstantie waardoor er voor bepaalde ondernemers nadeel ontstaat. Dit nadeel kan bijvoorbeeld bestaan uit het omrijden naar bedrijfsonderdelen of verlies van klanten waardoor er minder omzet wordt gegenereerd. De ontstane schade kan op basis van nadeelcompensatie worden vergoed. Met name bij grote projecten zoals de aanleg van een snelweg, is bij de betrokken overheidsinstantie een procedureregeling voor nadeelcompensatie aanwezig.

Als deskundige kunnen wij,  indien wij vrij staan, de overheid onafhankelijk adviseren in een enkelvoudige of een breder samengestelde schadecommissie.

Gloudemans is gespecialiseerd in de beoordeling en vaststelling van nadeelcompensatie en is op de hoogte van de actuele jurisprudentie. Wij kunnen u adviseren over de vraag of sprake is van een recht op nadeelcompensatie. Ons advies kan tevens bestaan uit de becijfering van het geleden nadeel, alsook de opstelling en indiening van een verzoek bij de betrokken overheid.

Op 26 april 2013 is het besluit tot vaststelling van het tijdstip van de inwerkingtreding van de Wet Nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten in het Staatsblad gepubliceerd (Stb. 2013, 162). Ingevolge onderdeel a van het enig artikel van dit inwerkingtredingsbesluit treden de bepalingen uit de wet die betrekking hebben op schadevergoeding bij onrechtmatig bestuurshandelen in werking met ingang van 1 juli 2013. De bepalingen uit de wet die betrekking hebben op nadeelcompensatie (artikel I, onderdelen A, Ca, L, M en N) treden nog niet in werking. Dit betreft in het bijzonder de nieuwe titel 4.5 Algemene wet bestuursrecht.

Wanneer en of deze wet in werking zal treden, of opgaat in de nieuwe Omgevingswet, wordt door onze specialisten in de gaten gehouden.

Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stijn Berns.
  • 03-07-2019 / ABRS – Woonbestemming

    Appellant stelt schade te hebben geleden als gevolg van de komst van een woonbestemming. Volgens appellant maakt het nieuwe bestemmingsplan het mogelijk om woningen en een half-ondergrondse parkeergarage op te richten. De Afdeling concludeert dat woningen ter plaatse niet mogelijk zijn omdat niet is voorzien in een bouwvlak voor hoofdgebouwen.

  • Gloudemans is verhuisd

    Onze locatie in Rosmalen, waar wij meer dan 100 jaar waren gevestigd, werd te klein voor ons groeiende team. Wij hebben onze grenzen verlegd en zijn deze maand verhuisd naar Nuland in de gemeente ‘s-Hertogenbosch.

  • Gloudemans actief voor Samenloop voor Hoop Rosmalen

    Komend weekend loopt er een team van Gloudemans mee met de SamenLoop voor Hoop in Rosmalen. SamenLoop voor Hoop is een evenement van KWF voor iedereen die iets tegen kanker wil doen. Gedurende een 24-uurs wandelestafette staan we samen met lotgenoten stil bij kanker én vieren we het leven.

  • Deskundigenkosten

    Inleiding Verzoekers worden in een planschade- of nadeelcompensatieprocedure in de praktijk vaak bijgestaan door juristen, maar ook door andere deskundigen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hydroloog of een accountant. In deze blog probeer ik een overzicht te geven ten aanzien van het verzoek tot vergoeding van de deskundigenkosten. Op basis van artikel 6.5 onder a […]

  • 03-07-2019 / ABRS – Woz-waarde

    In deze zaak heeft de Afdeling eerder in een tussenuitspraak overwogen dat een verkeerde etmaalintensiteit als uitgangspunt diende te worden gehanteerd. Als gevolg van de gewijzigde etmaalintensiteit is onderzoek gedaan naar de geluidsbelasting en is vervolgens aan Gloudemans verzocht om te adviseren over de planschade.

  • 03-07-2019 / ABRS – Aanknopingspunten voor twijfel aan de juistheid

    Appellant stelt schade te hebben geleden als gevolg van de komst van de A73. Bij de Afdeling staat onder meer ter discussie of bij de oude planologische situatie rekening diende te worden gehouden met de mogelijkheid om een geluidscherm op te richten met een hoogte van 15 m.

  • Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden / art. 26 Wvg / nietig verklaring

    In de uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden van 28 juni 2019 heeft het Hof bevestigd dat het mogelijk is voor een gemeente om – nadat het voorkeursrecht al is vervallen – toch nog een oude overeenkomst nietig te laten verklaren die in strijd met dat voorkeursrecht is gesloten.

  • Horn, nabij Houterhof, en Heythuysen, nabij Aan de Bergen, percelen bos

    Te koop zijn twee percelen bos. Perceel 1 is gelegen nabij Houterhof te Horn, groot 0.60.25 ha. Perceel 2 is gelegen nabij Aan de Bergen te Heythuysen, groot 0.52.50 ha.

  • Te ver verwijderd causaal verband

    In een recente uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) van 26 juni 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:2025) zien we een voorbeeld van te ver verwijderd causaal verband.

  • 26-06-2019 / ABRS – directe schade, taxatie / nmr / anderszins verzekerd

    Onderhavige uitspraak ziet op directe schade.

  • 26-06-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

    De rechtbank heeft geoordeeld dat het college appellant voorzienbaarheid kon tegenwerpen. Appellant komt in hoger beroep op tegen dit oordeel. Volgens appellant blijkt uit de door hem overgelegde stukken dat hij in de periode van 28 mei 2001 tot 25 november 2002 economisch eigenaar was van zijn perceel en hem kan daarom geen voorzienbaarheid van voor hem nadelige planologische wijziging worden tegengeworpen.

  • 26-06-2019 / ABRS – taxatie en NMR

    Appellant betoogt dat de schade tot het normaal maatschappelijk risico behoort en voert aan dat het realiseren van bebouwing tegen de rand van het dorp een normaal maatschappelijke ontwikkeling is en dat die ontwikkeling past in het provinciale beleid en bovendien op een afstand van ruim 100 m tot de woning heeft plaatsgevonden.

  • 26-06-2019 / ABRS – Bedoeling planwetgever

    Volgens de vennootschap lijdt zij schade in de vorm van waardevermindering van de gronden als gevolg van het nieuwe bestemmingsplan omdat, naar zij stelt, de mogelijkheid om op de gronden een supermarkt te vestigen, daardoor is komen te vervallen.

  • “Kapitaliseren moet je leren”

    In een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 12 juni 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1889) wordt de taxatie van een appartement en de geconstateerde waardedaling uitvoerig besproken. De betrokken adviseur heeft hiervoor gebruikgemaakt van de huurwaarde(kapitalisatie)methode.

  • 12-06-2019 / ABRS – NMR en deskundigenkosten

    Bekijk uitspraak Het normaal maatschappelijk risico in deze zaak was vastgesteld op de forfaitaire drempel van 2%. De Afdeling stelt vast dat het perceel de aanduiding “Extensiveringsgebied wonen” had, met als gevolg dat bij een afbouw van agrarische activiteiten binnen het gebied of ten behoeve van ruimtelijke kwaliteitswinst de bouw van een extra woning mogelijk […]

Spring naar toolbar