Gloudemans uitsprakenUitspraken

Nadeelcompensatie

Het stelsel van nadeelcompensatie is in Nederland (nog) een buitenwettelijk bestuursrechtelijk schadevergoedingsstelsel. Op basis van dit stelsel kan een overheidsinstantie, onder voorwaarden, verplicht worden tot het vergoeden van de onevenredige schade die rechtmatige handelingen in het kader van de uitoefening van een aan het publiekrecht ontleende bevoegdheid of taak, bij een burger hebben veroorzaakt. Denk aan een langdurige afsluiting van een weg door of in opdracht van een overheidsinstantie waardoor er voor bepaalde ondernemers nadeel ontstaat. Dit nadeel kan bijvoorbeeld bestaan uit het omrijden naar bedrijfsonderdelen of verlies van klanten waardoor er minder omzet wordt gegenereerd. De ontstane schade kan op basis van nadeelcompensatie worden vergoed. Met name bij grote projecten zoals de aanleg van een snelweg, is bij de betrokken overheidsinstantie een procedureregeling voor nadeelcompensatie aanwezig.

Als deskundige kunnen wij,  indien wij vrij staan, de overheid onafhankelijk adviseren in een enkelvoudige of een breder samengestelde schadecommissie.

Gloudemans is gespecialiseerd in de beoordeling en vaststelling van nadeelcompensatie en is op de hoogte van de actuele jurisprudentie. Wij kunnen u adviseren over de vraag of sprake is van een recht op nadeelcompensatie. Ons advies kan tevens bestaan uit de becijfering van het geleden nadeel, alsook de opstelling en indiening van een verzoek bij de betrokken overheid.

Op 26 april 2013 is het besluit tot vaststelling van het tijdstip van de inwerkingtreding van de Wet Nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten in het Staatsblad gepubliceerd (Stb. 2013, 162). Ingevolge onderdeel a van het enig artikel van dit inwerkingtredingsbesluit treden de bepalingen uit de wet die betrekking hebben op schadevergoeding bij onrechtmatig bestuurshandelen in werking met ingang van 1 juli 2013. De bepalingen uit de wet die betrekking hebben op nadeelcompensatie (artikel I, onderdelen A, Ca, L, M en N) treden nog niet in werking. Dit betreft in het bijzonder de nieuwe titel 4.5 Algemene wet bestuursrecht.

Wanneer en of deze wet in werking zal treden, of opgaat in de nieuwe Omgevingswet, wordt door onze specialisten in de gaten gehouden.

Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stijn Berns.
  • Winssen, perceel akkerland/boomgaard (peren) aan de Koningstraat

    Te koop is een perceel akkerland/boomgaard (peren), ter grootte van 2.61.90 ha, gelegen aan de Koningstraat te Winssen.

  • Berlicum, perceel cultuurgrond aan de Koesteeg, te koop bij algemene inschrijving

    Bij algemene inschrijving wordt te koop aangeboden een perceel cultuurgrond, gelegen aan de Koesteeg te Berlicum, ter grootte van 0.75.00 ha.

  • Artikel “Zicht op voorzienbaarheid”

    In het vakblad Praktijk Omgevingsrecht van oktober 2019 is het artikel “Zicht op voorzienbaarheid” geplaatst, geschreven door Michelle Latour en Stijn Berns.

  • Besluit van 16 september 2019, nr. 2019001861 (West Betuwe)

    Besluit van 16 september 2019, nr. 2019001861 tot aanwijzing van onroerende zaken ter onteigening in de gemeente West Betuwe krachtens artikel 72a van de Onteigeningswet (onteigening voor de realisering van het project Spooromgeving Geldermalsen, met bijkomende werken in de gemeente West Betuwe).

  • Besluit van 30 augustus 2019, nr. 2019001666 (Boekel)

    Besluit van 30 augustus 2019, nr. 2019001666 tot aanwijzing van onroerende zaken ter onteigening in de gemeente Boekel krachtens artikel 72a van de Onteigeningswet (onteigening voor de aanleg van een randweg ten westen van Boekel (project Randweg Boekel), vanaf de kruising van de N605/Volkelseweg met de wegen Molenakker en Molenwijk tot de zuidelijke aansluiting van de weg Mutshoek op de N605, alsmede voor de aanleg van aansluitingen van de randweg op de wegen Neerbroek en Erpseweg, de aanleg van een parallelweg tussen de wegen Koesmacht en Lage Raam en Erpseweg en Het Goor, de aanleg van een nieuwe verbindingsweg naar het bedrijventerrein De Vlonder en de aanleg van een verbindingsweg tussen de wegen Leurke en Mutshoek, met bijkomende werken, in de gemeente Boekel).

  • Besluit van 30 augustus 2019, nr. 2019001739 (Zeewolde)

    Besluit van 30 augustus 2019, nr. 2019001739 tot aanwijzing van onroerende zaken ter onteigening in de gemeente Zeewolde krachtens artikel 78 van de Onteigeningswet (onteigeningsplan bestemmingsplan Buitengebied 2016 van de gemeente Zeewolde).

  • Besluit van 16 september 2019,nr. 2019001862 (Westerkwartier)

    Besluit van 16 september 2019,nr. 2019001862 tot aanwijzing een onroerende zaak ter onteigening in de gemeente Westerkwartier krachtens artikel 72a van de Onteigeningswet (onteigening voor het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden, met bijkomende werken in de gemeente Westerkwartier).

  • Mook, perceel bos aan de Bracamonteweg – te koop bij inschrijving

    Bij algemene inschrijving wordt te koop aangeboden een perceel bos, gelegen aan de Bracamonteweg, ter grootte van 3.31.70 ha.

    De inschrijving eindigt op 3 december 2019 om 12.00 uur.

  • Is een verzoek om nadeelcompensatie voorspelbaar geworden met de Handleiding nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen?

    Alweer enige tijd geleden is een algemene nadeelcompensatieregeling opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht. Die regeling is nog niet in werking getreden, omdat alle nadeelcompensatieregelingen in de bijzondere wetten gewijzigd dienen te worden. Daartoe is op 19 juli jl. een wetvoorstel aan de Tweede Kamer toegezonden. Door de minister wordt toegelicht dat alle toezeggingen aan het parlement zijn ingelost. Eén van de toezeggingen was om meer duidelijkheid te scheppen omtrent de voorspelbaarheid van de wijze waarop de overheid omgaat met verzoeken om nadeelcompensatie.

  • Besluit van 18 juli 2019, nr. 2019001436 (Aalsmeer)

    Besluit van 18 juli 2019, nr. 2019001436 tot aanwijzing van onroerende zaken ter onteigening in de gemeente Aalsmeer krachtens artikel 78 van de Onteigeningswet, onteigeningsplan Green Park Aalsmeer Middenweg en deelgebieden 3, 5 en 7 (Middenweg-West).

  • 18-09-2019 / ABRS – NMR

    Appellant stelt schade te hebben geleden als gevolg van de herontwikkeling van een sportcomplex naar een woonwijk. Door het college is aan de besluitvorming ten grondslag gelegd dat de ontwikkeling in de lijn der verwachting lag omdat de ontwikkeling niet in strijd is met enig planologisch beleid. Volgens de Afdeling is deze motivering onvoldoende.

  • 04-09-2019 / ABRS – Beschrijving in hoofdlijnen

    Een eigenaar van een woning stelt schade te hebben geleden als gevolg van de komst van vijf nieuwe woningen. Ter discussie staat of onder het oude planologische regime nieuwvestiging van agrarische bedrijven is toegestaan.

  • Gloudemans is verhuisd

    Onze locatie in Rosmalen, waar wij meer dan 100 jaar waren gevestigd, werd te klein voor ons groeiende team. Wij hebben onze grenzen verlegd en zijn deze maand verhuisd naar Nuland in de gemeente ‘s-Hertogenbosch.

  • Gloudemans actief voor Samenloop voor Hoop Rosmalen

    Komend weekend loopt er een team van Gloudemans mee met de SamenLoop voor Hoop in Rosmalen. SamenLoop voor Hoop is een evenement van KWF voor iedereen die iets tegen kanker wil doen. Gedurende een 24-uurs wandelestafette staan we samen met lotgenoten stil bij kanker én vieren we het leven.

  • 28-08-2019 / ABRS – NMR

    Appellant heeft een planschadeaanvraag ingediend als gevolg van de verlening van twee projectbesluiten. De besluiten maken het planologisch mogelijk om een vleeskuikenhouderij onderscheidenlijk een bio-energiecentrale op te richten.

Spring naar toolbar