Gloudemans uitsprakenUitspraken

Nadeelcompensatie

30 oktober 2019

30-10-2019 / ABRS – egalitébeginsel – normaal maatschappelijk risico

In onderhavige kwestie heeft Stichting MEE Plus een verzoek om nadeelcompensatie ingediend wegens het beëindigen van een subsidie van het Zorginstituut op grond van de Regeling subsidies AWBZ. Dit verzoek is afgewezen omdat er naast een toets op basis van 4:51 Awb geen ruimte zou zijn voor een rechtens te honoreren verzoek om nadeelcompensatie. Daarnaast oordeelt het Zorginstituut dat de schade niet uitstijgt boven het normaal maatschappelijk risico.

30-10-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Appellante heeft verzocht om nadeelcompensatie voor de aantasting van haar woongenot tijdens de realisering van de tunnel A9 Gaasperdammerweg op grond van het Tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. De Afdeling oordeelt dat appellante ten tijde van de koop van haar woning de aard, ernst, omvang en duur van de hinder als gevolg van de reconstructiewerkzaamheden aan de A9 Gaasperdammerweg met zich zouden brengen niet in volle omvang kon voorzien.

30-10-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Appellante heeft verzocht om nadeelcompensatie voor de aantasting van haar woongenot tijdens de realisering van de tunnel A9 Gaasperdammerweg op grond van het Tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. De Afdeling oordeelt dat appellante ten tijde van de koop van haar woning de aard, ernst, omvang en duur van de hinder als gevolg van de reconstructiewerkzaamheden aan de A9 Gaasperdammerweg met zich zouden brengen niet in volle omvang kon voorzien.

30-10-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Appellante heeft verzocht om nadeelcompensatie voor de aantasting van haar woongenot tijdens de realisering van de tunnel A9 Gaasperdammerweg op grond van het Tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. Geoordeeld is dat er sprake is van actieve risicoaanvaarding omdat de Startnotitie Hoofdwegverbinding Schiphol-Almere reeds vermelde dat de A9 Gaasperdammerweg verdiept zou worden aangelegd.

23 oktober 2019

23-10-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Deze zaak betreft de afwijzing van het verzoek om schadevergoeding van een advertentiebedrijf dat eigenaar is van een reclamemast langs de A7. Na de aanleg van een spitsstrook is er een geluidsscherm geplaatst tussen de reclamemast en de A7, waardoor de reclamemast niet meer zichtbaar is en het bedrijf inkomsten misloopt.

2 oktober 2019

02-10-2019 / ABRS – normaal maatschappelijke ontwikkeling

In onderhavige kwestie is het verzoek van appellant om nadeelcompensatie vanwege de afsluiting van de dorpskern Langeweg voor doorgaand vrachtverkeer afgewezen. Appellant exploiteert een mest- en compostvervoerbedrijf aan de Langeweg en als gevolg van het verkeersbesluit kunnen haar vrachtwagens niet meer via de dorpskern de N285 bereiken. Appellant claimt omrijschade.

18 september 2019

18-09-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Het gaat hier om een afgewezen verzoek om nadeelcompensatie voor de meerkosten van de aanleg van drijvende steigers. Appellant heeft deze aangelegd omdat als gevolg van de inwerkingtreding van het rijksinpassingsplan Waterberging Volkerak-Zoommeer in 2013 het waterpeil in de jachthaven fors zou kunnen stijgen.

11 september 2019

11-09-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Appellant heeft een verzoek om nadeelcompensatie ingediend omdat zijn kassen vlakbij het nieuwe gedeelte van de A4 liggen en als gevolg van neerslag van stof en vuil de kassen vaker moet reinigen omdat deze minder licht door laten.

11-09-2019 / ABRS – reële prognose

Uitspraak over het besluit van de minister van Infrastructuur en Waterstaat om zogenoemde nadeelcompensatie toe te kennen aan een omwonende van de A4 vanwege het tracébesluit A4 Dinteloord-Bergen op Zoom. Appellante voert onder meer aan dat de toegekende schadevergoeding onvoldoende is omdat de verkeerscijfers in het Tracébesluit onjuist zijn omdat de verkeerstoename van de Zeelandweg-Oost zich eerder heeft voorgedaan dan was aangenomen.

17 juli 2019

17-07-2019 / ABRS – normaal maatschappelijk risico

De minister heeft een verzoek om nadeelcompensatie vanwege de beperking van het aantal zegendagen en het verbod op vissen met de zegen in de havenkommen afgewezen omdat het nadeel als gevolg van de reductiemaatregelen behoort tot het normaal maatschappelijk risico van vissers. Naar oordeel van de Afdeling ligt het in de lijn der verwachting dat in een situatie waarin visbestanden een sterke achteruitgang laten zien en er slechts beperkte visserij mogelijk is, maatregelen worden genomen om verdere neergang te voorkomen.

10 juli 2019

10-07-2019 / ABRS – rechtstreeks gevolg / verjaring

Het door appellant ingediende verzoek om nadeelcompensatie als gevolg van het Tracébesluit Betuweroute is afgewezen omdat de geluidhinder en trillingshinder voorzienbaar zijn. Daarnaast is de schade van zijn woning als gevolg van bronbemalingen afgewezen omdat dit volgens de minister niet (rechtstreeks) het gevolg is van rechtmatige uitvoeringshandelingen voortvloeiend uit het Tracébesluit.

26 juni 2019

26-6-2019 / ABRS – causaal verband

Appellant, exploitant van tankstation De Lucht Oost, heeft een verzoek om nadeelcompensatie ingediend in verband met het Tracébesluit A2 en de daaruit voortvloeiende en de daarmee samenhangende besluiten en uitvoeringshandelingen. Als gevolg hiervan zijn de vergunningen verleend aan de eigenaren van het tankstation (de Shell) opgezegd.

12 juni 2019

12-06-2019 / ABRS – normaal maatschappelijk risico

Aan appellant is een vergoeding van schade toegekend vanwege het Tracébesluit A44 Rijnlandroute als gevolg waarvan de A44 en de brug over de Oude Rijn zijn verbreed en zijn woning in waarde is gedaald. Er is een normaal maatschappelijk risico van 5% gehanteerd. Het verbreden van een snelweg is een normaal maatschappelijke ontwikkeling.

29 mei 2019

29-05-2019 / ABRS – causaal verband

Exploitant van een fiets- en bromfietswinkel heeft een verzoek om nadeelcompensatie ingediend vanwege het tracébesluit N61 Hoek-Schoondijke, als gevolg waarvan het doorgaande verkeer wordt rondgeleid via de nieuwe rondweg en niet meer langs appellant komt. Dit zou hebben geleid tot permanente schade in de vorm van jaarlijkse inkomensderving.

22 mei 2019

22-05-2019 / ABRS – risicoaanvaarding

Uitspraak over de weigering door het college van burgemeester en wethouders van Groningen om schadevergoeding toe te kennen aan een exploitant van prostitutieramen in het A-kwartier in Groningen.

  • 11-08-2021 / ABRS – indirecte beperking ontwikkelingsmogelijkheden

    Appellant is eigenaar van twee percelen braakliggende tuinbouwgrond van in totaal circa 2,5 ha. Op grond van zowel het oude als nieuwe planologische regime is glastuinbouwbedrijf toegestaan indien ten minste 1,5 ha aan kassen op het perceel wordt gerealiseerd. Appellant is van oordeel dat sprake is van een waardedaling van zijn percelen omdat de wijziging van de naastgelegen glastuinbouwgronden naar een bedrijfsbestemming en samenvoeging met andere agrarische gronden niet meer mogelijk is waardoor een volwaardig glastuinbouwbedrijf onmogelijk is geworden.

  • 28-07-2021 / ABRS – Compensatie in natura

    Appellant is eigenaar van een woning. Als gevolg van een planologische wijziging is er sprake van een waardevermindering van de woning. Eerder heeft de Afdeling vastgesteld dat er sprake is van planschade als gevolg van de inwerkingtreding van het nieuwe bestemmingsplan. Vanwege het feit dat het college in latere vergelijkbare planschadezaken heeft aangegeven eventuele planschade te willen compenseren in natura, heeft de Afdeling het college de mogelijkheid gegeven om een nieuw besluit op bezwaar te nemen.

  • 28-07-2021 / ABRS – Voorzienbaarheid en normaal maatschappelijk risico

    De aanvrager is eigenaar van een woning. Als gevolg van een planologische wijziging wordt er een weg gerealiseerd op een in de buurt van de woning gelegen gebied, waardoor er sprake is van een waardevermindering van de woning. Het college heeft zich, in afwijking van hetgeen de schadecommissie heeft geadviseerd, op het standpunt gesteld dat de planologische ontwikkeling ten tijde van de aankoop van de woning voorzienbaar was. Voor het geval de planologische ontwikkeling voor de aanvrager ten tijde van de aankoop van de woning niet voorzienbaar was, heeft het college, eveneens in afwijking van het advies van de schadecommissie, de omvang van het normaal maatschappelijk risico vastgesteld op 3% van de waarde van de woning. In geschil is de voorzienbaarheid en de hoogte van het normaal maatschappelijk risico.

  • 14-07-2021 / ABRS – Directe planschade milieucategorie

    Appellant is eigenaar van een perceel en opstallen van een bedrijfsobject. Waar voorheen geen beperking gold van de ter plaatse maximaal toegestane milieucategorieën is onder het nieuwe regime een specifieke bedrijfsactiviteit binnen categorie 4.2 toegestaan en voor het overige enkel de milieucategorieën 1 en 2. Op een ander deel van het perceel is maximaal categorie 3.1 toegestaan.

  • 14-07-2021 / ABRS – Huurwaardekapitalisatiemethode

    Appellant is eigenaar van een horecaobject waar door de planologische wijziging meer bebouwing mogelijk wordt gemaakt waardoor de onderneming minder zichtbaar is vanaf het plein en de bezonning op het terras afneemt. Ter discussie staat de in de waardering gebruikte huurwaardekapitalisatiefactor.

  • 30-06-2021 / ABRS – ontbreken rechtstreeks oorzakelijk verband

    Appellante is sinds 12 februari 1997 eigenares van een perceel met recreatiewoning. Op grond van het planologisch regime heeft de recreatiewoning de bestemming “Zomerhuis”.
    In 2007 heeft appelante de gemeenteraad verzocht de bestemming te wijzigen in “Wonen”. De gemeente heeft de aanvraag op 26 juni 2013 afgewezen. De afwijzing van de gemeente heeft bij de uitspraak van de Afdeling van 22 april 2015 (ECLI:NL:RVS:2015:1311) stand gehouden.

  • 30-06-2021 / ABRS – Deskundigenkosten

    Ter discussie staan de deskundigenkosten van appellant. Door de deskundige van appellant zijn 7,7 uren ingediend voor de reactie op het conceptadvies en 6,1 uren voor een reactie op het definitieve advies. Het uurtarief dat de deskundige heeft gehanteerd is € 125,00. Het college acht dat het redelijk is om in totaal 8 uren te vergoeden tegen een tarief van € 75,00.

  • 30-06-2021 / ABRS – Wijziging overgangsrecht

    Appellant is eigenaar van een woning. Die woning is vergund als burgerwoning. In 1992 is de grond bestemd voor agrarische doeleinden en was gebruik als woning in planologische zin niet toegestaan. Het gebruik als burgerwoning is onder het overgangsrecht komen te vallen. Onder het nieuwe planologische regime is de woning bestemd als bedrijfswoning. Appellant stelt hierdoor schade te hebben geleden.

  • 23-06-2021 / ABRS – Vergelijkingsmaatstaf

    Bij besluit heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat het verzoek van appellant om vergoeding van schade als gevolg van het Luchthavenbesluit Lelystad afgewezen. Volgens de minister heeft de rechtbank in de einduitspraak ten onrechte overwogen dat het Luchthavenbesluit voor het eerst het gebruik van Lelystad Airport als burgerluchthaven mogelijk maakt. Het Luchthavenbesluit maakt de groei van de luchthaven Lelystad tot grote regionale luchthaven voor vakantievluchten mogelijk. Dit rechtvaardigt volgens de minister niet de door de rechtbank voorgestane vergelijking, omdat een vergelijking van opeenvolgende rechtsregimes mogelijk is. Daarnaast heeft de rechtbank miskend dat de minister terecht de verandering in de feitelijke geluidsituatie bij haar oordeel heeft betrokken.

  • 16-06-2021 / ABRS – Benoeming, Geluid, Taxatie

    Appellant stelt schade te hebben geleden als gevolg van de komst van de A4. Naar aanleiding van de uitspraak van de rechtbank had de minister de commissie uitgebreid met een taxateur. Niet is gebleken dat de minister appellant op voorhand op de hoogte had gesteld van de benoeming van die taxateur. Daarmee is de beleidsregel geschonden. Dit gebrek wordt gepasseerd omdat niet gebleken is dat de minister alsdan een andere taxateur zou hebben benoemd.

  • 09-06-2021 / ABRS – Directe planschade en overgangsrecht

    Deze uitspraak is een vervolg op een eerdere tussenuitspraak van de Afdeling waarin is overwogen dat bij een nieuwe uit te werken bestemming de uitwerkingsplicht en de uitwerkingsregels niet in de planvergelijking dienen te worden betrokken. Dat betekent echter niet dat het bouwverbod en het wegbestemmen van het agrarische gebruik niet bij de planvergelijking moeten worden betrokken.

  • 09-06-2021 / ABRS – Doorbreking voorzienbaarheid

    De eigenaar van de onroerende zaak had de mogelijkheid om een tweede recreatiewoning te realiseren. Met de komst van een nieuw bestemming is deze mogelijkheid wegbestemd. Het college is van oordeel dat sprake is van voorzienbaarheid omdat in de Omgevingsverordening van de provincie reeds stond opgenomen dat een extra recreatiewoning niet langer was toegestaan en vervolgens geen concrete pogingen zijn ondernomen.

  • 09-06-2021 / ABRS – Verwachtingswaarde, compensatie in natura en inkomensschade

    Appellant is eigenaar van een voormalige suikerfabriek en geconfronteerd met beperkende gevolgen van het Luchtvaartindelingsbesluit.

    Appellant stelt dat bij de waardering van de suikerfabriek dient te worden betrokken de verwachtingswaarde van het toekomstige gebruik op basis van de verschillende beleidsstukken die reeds waren gepubliceerd. De Afdeling volgt dit betoog niet en overweegt dat geen rekening dient te worden gehouden met de verwachtingswaarde van het toekomstige gebruik waarvoor een bestemmingsplanwijziging nodig is. De situatie op de peildatum is bepalend.

  • 09-06-2021 / ABRS – causaal verband

    Bij besluit heeft het Waterschap Aa en Maas het verzoek om nadeelcompensatie van appellante afgewezen wegens het ontbreken van een causaal verband. Appellante exploiteert een varkensfokkerij. Zware regenval heeft geleid tot wateroverlast op enkele agrarische percelen van appellante. De schade in de vorm van een verminderde opbrengst van maïs- en bietengewassen bedraagt € 7.500,00 exclusief btw. Appellante stelt dat achterstallig onderhoud, onvoldoende afvoercapaciteit van de watergangen en het peilbeheer oorzaken zijn van de overstroming en wateroverlast op de percelen.

  • 26-05-2021 / ABRS – Normaal maatschappelijk risico

    Appellant is eigenaar van een perceel met een woning. Door de wijziging van het planologisch regime is de mogelijkheid tot het realiseren van meerdere woningen op het perceel komen te vervallen. Door de SAOZ is geconcludeerd dat sprake is van een waardedaling van € 50.000,00. Voorts is een korting van 20% gehanteerd (overeen komende met een drempel van 2,1%) voor het normaal maatschappelijk risico. De aard van de ontwikkeling – te weten het in een zogenoemd anticipeergebied beperken van de mogelijkheden voor nieuwbouw van woningen en meer in het bijzonder het daarbij schrappen van al sinds jaar en dag onbenutte bouwmogelijkheden voor woningen – is in zijn algemeenheid aan te merken als normaal maatschappelijke ontwikkeling, waarmee in abstracto rekening diende te worden gehouden.

Spring naar toolbar