Gloudemans uitsprakenUitspraken

Nadeelcompensatie

30 oktober 2019

30-10-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Appellante heeft verzocht om nadeelcompensatie voor de aantasting van haar woongenot tijdens de realisering van de tunnel A9 Gaasperdammerweg op grond van het Tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. De Afdeling oordeelt dat appellante ten tijde van de koop van haar woning de aard, ernst, omvang en duur van de hinder als gevolg van de reconstructiewerkzaamheden aan de A9 Gaasperdammerweg met zich zouden brengen niet in volle omvang kon voorzien.

30-10-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Appellante heeft verzocht om nadeelcompensatie voor de aantasting van haar woongenot tijdens de realisering van de tunnel A9 Gaasperdammerweg op grond van het Tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. De Afdeling oordeelt dat appellante ten tijde van de koop van haar woning de aard, ernst, omvang en duur van de hinder als gevolg van de reconstructiewerkzaamheden aan de A9 Gaasperdammerweg met zich zouden brengen niet in volle omvang kon voorzien.

30-10-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Appellante heeft verzocht om nadeelcompensatie voor de aantasting van haar woongenot tijdens de realisering van de tunnel A9 Gaasperdammerweg op grond van het Tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. Geoordeeld is dat er sprake is van actieve risicoaanvaarding omdat de Startnotitie Hoofdwegverbinding Schiphol-Almere reeds vermelde dat de A9 Gaasperdammerweg verdiept zou worden aangelegd.

23 oktober 2019

23-10-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Deze zaak betreft de afwijzing van het verzoek om schadevergoeding van een advertentiebedrijf dat eigenaar is van een reclamemast langs de A7. Na de aanleg van een spitsstrook is er een geluidsscherm geplaatst tussen de reclamemast en de A7, waardoor de reclamemast niet meer zichtbaar is en het bedrijf inkomsten misloopt.

2 oktober 2019

02-10-2019 / ABRS – normaal maatschappelijke ontwikkeling

In onderhavige kwestie is het verzoek van appellant om nadeelcompensatie vanwege de afsluiting van de dorpskern Langeweg voor doorgaand vrachtverkeer afgewezen. Appellant exploiteert een mest- en compostvervoerbedrijf aan de Langeweg en als gevolg van het verkeersbesluit kunnen haar vrachtwagens niet meer via de dorpskern de N285 bereiken. Appellant claimt omrijschade.

18 september 2019

18-09-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Het gaat hier om een afgewezen verzoek om nadeelcompensatie voor de meerkosten van de aanleg van drijvende steigers. Appellant heeft deze aangelegd omdat als gevolg van de inwerkingtreding van het rijksinpassingsplan Waterberging Volkerak-Zoommeer in 2013 het waterpeil in de jachthaven fors zou kunnen stijgen.

11 september 2019

11-09-2019 / ABRS – voorzienbaarheid

Appellant heeft een verzoek om nadeelcompensatie ingediend omdat zijn kassen vlakbij het nieuwe gedeelte van de A4 liggen en als gevolg van neerslag van stof en vuil de kassen vaker moet reinigen omdat deze minder licht door laten.

11-09-2019 / ABRS – reële prognose

Uitspraak over het besluit van de minister van Infrastructuur en Waterstaat om zogenoemde nadeelcompensatie toe te kennen aan een omwonende van de A4 vanwege het tracébesluit A4 Dinteloord-Bergen op Zoom. Appellante voert onder meer aan dat de toegekende schadevergoeding onvoldoende is omdat de verkeerscijfers in het Tracébesluit onjuist zijn omdat de verkeerstoename van de Zeelandweg-Oost zich eerder heeft voorgedaan dan was aangenomen.

17 juli 2019

17-07-2019 / ABRS – normaal maatschappelijk risico

De minister heeft een verzoek om nadeelcompensatie vanwege de beperking van het aantal zegendagen en het verbod op vissen met de zegen in de havenkommen afgewezen omdat het nadeel als gevolg van de reductiemaatregelen behoort tot het normaal maatschappelijk risico van vissers. Naar oordeel van de Afdeling ligt het in de lijn der verwachting dat in een situatie waarin visbestanden een sterke achteruitgang laten zien en er slechts beperkte visserij mogelijk is, maatregelen worden genomen om verdere neergang te voorkomen.

10 juli 2019

10-07-2019 / ABRS – rechtstreeks gevolg / verjaring

Het door appellant ingediende verzoek om nadeelcompensatie als gevolg van het Tracébesluit Betuweroute is afgewezen omdat de geluidhinder en trillingshinder voorzienbaar zijn. Daarnaast is de schade van zijn woning als gevolg van bronbemalingen afgewezen omdat dit volgens de minister niet (rechtstreeks) het gevolg is van rechtmatige uitvoeringshandelingen voortvloeiend uit het Tracébesluit.

26 juni 2019

26-6-2019 / ABRS – causaal verband

Appellant, exploitant van tankstation De Lucht Oost, heeft een verzoek om nadeelcompensatie ingediend in verband met het Tracébesluit A2 en de daaruit voortvloeiende en de daarmee samenhangende besluiten en uitvoeringshandelingen. Als gevolg hiervan zijn de vergunningen verleend aan de eigenaren van het tankstation (de Shell) opgezegd.

12 juni 2019

12-06-2019 / ABRS – normaal maatschappelijk risico

Aan appellant is een vergoeding van schade toegekend vanwege het Tracébesluit A44 Rijnlandroute als gevolg waarvan de A44 en de brug over de Oude Rijn zijn verbreed en zijn woning in waarde is gedaald. Er is een normaal maatschappelijk risico van 5% gehanteerd. Het verbreden van een snelweg is een normaal maatschappelijke ontwikkeling.

29 mei 2019

29-05-2019 / ABRS – causaal verband

Exploitant van een fiets- en bromfietswinkel heeft een verzoek om nadeelcompensatie ingediend vanwege het tracébesluit N61 Hoek-Schoondijke, als gevolg waarvan het doorgaande verkeer wordt rondgeleid via de nieuwe rondweg en niet meer langs appellant komt. Dit zou hebben geleid tot permanente schade in de vorm van jaarlijkse inkomensderving.

22 mei 2019

22-05-2019 / ABRS – risicoaanvaarding

Uitspraak over de weigering door het college van burgemeester en wethouders van Groningen om schadevergoeding toe te kennen aan een exploitant van prostitutieramen in het A-kwartier in Groningen.

1 mei 2019

01-05-2019 / ABRS – normaal bedrijfsrisico

Uitspraak over de schadevergoeding die de minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft verleend voor het verleggen van warmteleidingen in verband met de aanleg van een tunnel in de A9, bij de Gaasperdammerweg in Amsterdam.

  • De woz-waarde in het bestuursrechtelijk schadevergoedingsrecht

    Regelmatig wordt in een planschade- of nadeelcompensatieprocedure, de woz-waarde van een woning “ingebracht”. Veelal komt dit uit de koker van de aanvrager die zich wellicht afvraagt waarom hetzelfde bestuursorgaan ten aanzien van de te heffen belasting een hogere waarde hanteert dan in de schadeprocedure.

  • 15-07-2020 / ABRS – feitelijk handelingen / referentiejaar

    Appellante heeft een aanvraag ingediend om nadeelcompensatie en tegemoetkoming in planschade in verband met de herontwikkeling van het Raadhuisplein. Bij besluit van 16 augustus 2017 heeft het college van burgemeester en wethouders van Smallingerland appellante een vergoeding van € 20.434,00 als nadeelcompensatie voor het jaar 2012 toegekend en een aanvraag om tegemoetkoming in planschade afgewezen. Volgens het college is de planologische situatie voor appellante niet verslechterd. De bereikbaarheid van het bedrijfspand is niet verminderd en de parkeervoorzieningen zijn eerder verbeterd dan verslechterd.

  • 15-07-2020 / ABRS – rekenmethode / normaal maatschappelijk risico

    Appellante is eigenaar van een aantal percelen en heeft deze percelen in gebruik ten behoeve van een agrarisch bedrijf. Zij heeft een verzoek om nadeelcompensatie ingediend, verband houdende met de peilopzet van de Maas en de vernatting van de percelen. Dit verzoek is afgewezen. Appellante betoogt dat de minister heeft miskend dat de adviescommissie de verkeerde rekenmethode heeft toegepast bij het bepalen van het oorzakelijk verband tussen de peilopzet en de gestelde schade.

  • 15-07-2020 / ABRS – Nadere motivering woz-waarde

    De Afdeling had eerder geoordeeld dat het college binnen een gestelde termijn een motivering diende te verstrekken tussen de vastgestelde waarden in het kader van de beoordeling van de planschade en de vastgestelde woz-waarden. Die termijn is opgebruikt verstreken. Het college heeft ook niet om verlenging van deze termijn gevraagd.

  • 15-07-2020 / ABRS – Maximaal planologische invulling milieuaspecten

    Appellant wordt geconfronteerd met een vergroting van een agrarisch bouwblok in de directe nabijheid. Ter discussie staat de maximaal planologische invulling voor de geuroverlast.

  • 08-07-2020 / ABRS – Second opinion

    Appellant kan zich niet verenigen met het deskundigenadvies van de SAOZ dat de gemeente aan haar besluit ten grondslag heeft gelegd. In hoger beroep is een second opinion van Gloudemans overgelegd.

  • 08-07-2020 / ABRS – Beoordeling schadefactoren

    Appellant kan zich niet verenigen met het deskundigenadvies dat de gemeente aan haar besluit ten grondslag heeft gelegd. In beroep is een second opinion overgelegd.

  • 01-07-2020 / ABRS – Normaal maatschappelijk risico

    Het normaal maatschappelijk risico is vastgesteld op 4% van de waarde van de woning. Daardoor resteert van de waardedaling van € 15.000,00, € 4.600,00 aan tegemoetkoming in de planschade. De derdebelanghebbende kan zich hier niet mee verenigen en heeft bij de Afdeling aangevoerd dat een normaal maatschappelijk risico van 5% aan de orde dient te zijn.

  • 03-06-2020 / ABRS – deskundigenrapport

    Deze week een aantal uitspraken over de afwijzing van een verzoek om schadevergoeding van inwoners van Venlo. Zij hadden de voormalige minister van Infrastructuur en Milieu (nu: Infrastructuur en Waterstaat) gevraagd om de waardedaling van hun woning te compenseren als gevolg van het ‘tracébesluit Rijksweg A74’.

  • 27-05-2020 / ABRS – bewijslast

    Appellant heeft een verzoek om nadeelcompensatie ingediend wegens het verbod op gebruik als prostitutie-inrichting waardoor zijn panden in waarde zijn gedaald.

  • 20-05-2020 / ABRS – Hoogspanningsverbinding en woz-waarde

    Appellant is eigenaar van een woning op korte afstand van een hoogspanningsverbinding. De planologische wijziging heeft tot gevolg dat de zwaarte van de hoogspanningsverbinding zal toenemen van een gecombineerde 380/150 kV-lijn naar een 380/380 kV-lijn. De vraag staat centraal of appellant als gevolg van deze wijziging in een planologisch nadelige situatie is komen te verkeren.

  • 20-05-2020 / ABRS – voorzienbaarheid

    Bij besluit van 26 maart 2018 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat een verzoek om nadeelcompensatie in verband met het tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere afgewezen.

  • Besluit van 3 april 2020, nr. 2020000680 (Haarlemmermeer)

    Besluit van 3 april 2020, nr. 2020000680 tot aanwijzing van een onroerende zaak ter onteigening in de gemeente Haarlemmermeer krachtens artikel 78 van de Onteigeningswet (onteigeningsplan De Veldpost)

  • 29-04-2020 / ABRS – egalitébeginsel

    Namens de rechtsvoorganger van North Sea Port (beheerder en eigenaar van het havengebied Sloehaven ten oosten van Vlissingen) is een verzoek om nadeelcompensatie ingediend wegens de wijziging van de begrenzing van het Natura 2000-gebied “Westerschelde & Saeftinghe”. North Sea Port stelt als gevolg van wijzigingsbesluit 19,1 miljoen schade te lijden omdat het niet meer mogelijk is om perceel B3 te ontwikkelen en ter plaatse van B3 een nieuwe natte ontsluiting van het havengebied aan te leggen ten behoeve van de percelen B1 en B2.

  • Een omslag/verschuiving van passieve naar actieve grondpolitiek binnen de Wethoudersvereniging

    Binnen de Wethoudersvereniging zijn de wethouders het erover eens: actieve grondpolitiek is in bepaalde gevallen nodig. Een aantal jaren geleden gaven de bestuurders eerder de voorkeur aan een passieve grondpolitiek als uitgangspunt. Er is dus een verschuiving te herkennen van passieve naar actieve grondpolitiek.

Spring naar toolbar