Gloudemans uitsprakenUitspraken

Voorkeursrecht

Gemeenten, provincies en het Rijk hebben in Nederland binnen bepaalde randvoorwaarden de mogelijkheid om op basis van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) een voorkeursrecht te vestigen. In de meeste gevallen zijn het gemeenten die een voorkeursrecht vestigen. Indien een voorkeursrecht is gevestigd, is de eigenaar verplicht zijn onroerende zaak, wanneer hij tot verkoop daarvan wenst over te gaan, eerst aan de partij die het voorkeursrecht heeft gevestigd te koop aan te bieden. Indien een eigenaar zijn onroerende zaak niet wil verkopen, kan dit niet door middel van dit beleidsinstrument worden afgedwongen zoals bij een onteigeningsprocedure. Hoewel volgordelijk veelal eerst een voorkeursrecht wordt gevestigd, is dit geen noodzakelijke volgorde voor de overheid om tot onteigening te kunnen overgaan.

Motieven vestiging van het voorkeursrecht
Het vestigen van een voorkeursrecht past bij gemeenten binnen een actieve grondpolitiek. Immers, wanneer een gemeente beschikt over de grond kan zij bepalen hoe het bestemmingsplan wordt uitgevoerd, wat de prijs van de te verkopen bouwkavels zal zijn en aan welke partij de gronden voor bijvoorbeeld bedrijfs- of woondoeleinden worden verkocht. Naast de bovenstaande motieven kunnen er voor gemeenten afhankelijk van het plangebied nog tal van andere motieven zijn om het voorkeursrecht te vestigen.

Vergoeding
De partij die het voorkeursrecht heeft gevestigd is verplicht de marktwaarde van de onroerende zaak aan de eigenaar te betalen. In sommige gevallen wordt naast de marktwaarde ook zogenaamde ‘bijkomende schade’ aan de eigenaar vergoed. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan verhuis- en wederinrichtingskosten, aankoopkosten, deskundigenkosten e.d. bij de aankoop van een woonhuis.

Wat kunnen wij voor u betekenen?
Allereerst kunnen wij u als gemeente, provincie of het Rijk adviseren over de haalbaarheid van de vestiging van een voorkeursrecht. Vervolgens kunnen wij alle noodzakelijke stukken en brieven voor het vestigen van het voorkeursrecht ‘turn-key’ aanleveren. Wij stellen een planning voor u op, bereiden de college- en raadsvoorstellen en -besluiten voor en leveren alle stukken aan die nodig zijn om een voorkeursrecht te kunnen vestigen. Bovendien kunnen wij eventuele zienswijzen voor u behandelen en kunnen wij u adviseren bij bezwaar- en beroepsprocedures, waarbij wij rekening houden met de actuele jurisprudentie. Uiteraard is het ook mogelijk dat wij maar een deel van de werkzaamheden uitvoeren. Verder kunnen wij ook het onroerend goed taxeren, om zo de hoogte van de schadeloosstelling/ aankoopprijs te bepalen.

Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ilze Bottram.

  • Kennissessie Faciliteren van gebiedsontwikkeling: hoe moet dat?

    We nodigen jou van harte uit om deel te nemen aan onze interactieve kennissessie op 15 november a.s. Een kennismiddag om samen tot handvatten te komen voor het faciliteren van gebiedsontwikkelingen! We willen de verbinding maken tussen markt en overheid.

  • Ammerzoden, pachtgrond bij inschrijving

    Bij inschrijving worden in pacht aangeboden twee percelen cultuurgrond, totaal groot 3.66.65 ha, gelegen aan de Lange Achterdijk te Ammerzoden. De inschrijving eindigt op 19 november 2018 om 12.00 uur.

  • 10-10-2018 / ABRS – Onregelmatigheden bij vaststelling bestemmingsplan

    Aanvrager stelt schade te hebben geleden als gevolg van onregelmatigheden die bij de vaststelling van een bestemmingsplan hebben plaatsgevonden. Onder verwijzing naar eerdere rechtspraak overweegt de Afdeling dat de gestelde onregelmatigheden niet kunnen leiden tot het oordeel dat een besluit op een aanvraag om een tegemoetkoming in de planschade niet rechtmatig is.

  • 10-10-2018 / ABRS – Normaal maatschappelijk risico inbreidingslocatie

    Aanvragers kunnen zich niet verenigen met het normaal maatschappelijk risico zoals dat door het college is vastgesteld.

  • 03-10-2018 / ABRS – NMR en gelijkheidsbeginsel

    Naar het oordeel van de rechtbank kunnen wederpartij sub 1 en 2 zich met succes beroepen op het gelijkheidsbeginsel. De rechtbank heeft overwogen dat aan de aanvragen van wederpartij sub 1 en 2 hetzelfde schadeveroorzakende besluit ten grondslag ligt, dat ook aan de aanvragen in de andere zaken ten grondslag lag.

  • 03-10-2018 / ABRS – directe schade, schadebegroting en NMR

    De Lunet is eigenaar van het appartementsrecht op het uitsluitend gebruik van het winkelcentrum De Lunet te Breda. Zij heeft het college verzocht haar tegemoet te komen in de planschade die zij lijdt als gevolg van het bestemmingsplan “Steenakker, Stadionstraat e.o.”, waarin de detailhandels¬bestemming van het winkelcentrum is wegbestemd.

  • 26-09-2018 / ABRS – Waterberging, samenloop Waterwet, gedoogplicht, nmr, taxatie

    Gronden in eigendom bij appellanten zijn in 2005 reeds door het waterschap aangewezen als tijdelijke waterberging. In het bestemmingsplan ”Buitengebied 2009” hebben de gronden de dubbelbestemming “tijdelijke waterberging” verkregen. Appellanten stellen schade te ondervinden als gevolg van de dubbelbestemming.

  • 26-09-2018 / ABRS – Passieve risicoaanvaarding verhuurd pand

    Eigenaar van een bedrijfspand heeft het pand verhuurd voor kantoordoeleinden. Onder het oude planologische regime was het mogelijk het pand te gebruiken voor zowel kantoor- als horecadoeleinden. Onder het nieuwe bestemmingsplan is gebruik als kantoor alleen mogelijk als dat gebruik al bestond. Op grond van het in het plan opgenomen overgangsrecht geldt voor horeca hetzelfde.

  • Besluit van 27 augustus 2018, nr. 2018001396 (Zevenaar)

    Besluit van 27 augustus 2018, nr. 2018001396 tot aanwijzing van onroerende zaken ter onteigening in de gemeente Zevenaar krachtens artikel 72a van de Onteigeningswet (onteigening voor de aanleg van de Overnachtingshaven Spijk aan de noordoever van de Rijn in de Beijenwaard te Spijk, met bijkomende werken)

  • 19-09-2018 / ABRS – plaatselijke bekendheid taxateur en NMR

    In geschil is onder andere de plaatselijke bekendheid van de taxateur alsmede het NMR.

  • 19-09-2018 / ABRS – NMR directe planschade

    In geschil is of de door appellante geleden directe planschade geheel of gedeeltelijk onder het normaal maatschappelijk risico valt en voor haar rekening blijft.

  • 19-09-2018 / ABRS – voorzienbaarheid

    Appellant heeft een verzoek om nadeelcompensatie ingediend omdat hij schade zou hebben geleden als gevolg van de door een Tracébesluit mogelijk gemaakte ondertunneling van de A2. In deze uitspraak herhaalt de Afdeling eerder gemaakte overweging omtrent de voorzienbaarheid.

  • Besluit van 27 augustus 2018, nr. 2018001493 (Zevenaar)

    Besluit van 27 augustus 2018, nr. 2018001493 tot aanwijzing van onroerende zaken ter onteigening in de gemeente Zevenaar krachtens artikel 78 van de Onteigeningswet (onteigeningsplan Arnhemseweg & Hengelder (gemeente Zevenaar))

  • Besluit van 27 augustus 2018, nr. 2018001468 (Lingewaard)

    Besluit van 27 augustus 2018, nr. 2018001468 tot aanwijzing van onroerende zaken ter onteigening in de gemeente Lingewaard krachtens artikel 78 van de Onteigeningswet (onteigeningsplan N839 Bemmel-Huissen (gemeente Lingewaard))

  • 12-09-2018 / ABRS – Passieve risicoaanvaarding, onderhandelingen

    Appellante heeft verzocht om een tegemoetkoming in de schade als gevolg van het vervallen van verschillende bouw- en gebruiksmogelijkheden.

Spring naar toolbar