
Planning- en controlcyclus
Een juiste en volledige administratie van het grondbedrijf wordt steeds complexer. Maakt u nog de juiste keuzes op basis van correcte cijfers? Hoe staat het met de gemeentelijke financiën en het resultaat van het grondbedrijf? Moet het grondbedrijf belasting gaan betalen? Wat zijn de gevolgen van faciliterend- en actieve grondpolitiek? Dient een exploitatieplan te worden geactualiseerd? Hoe wordt een grondexploitatie herzien? Welke eigendommen zijn in bezit en welke waardering hebben deze eigendommen? Stuk voor stuk vragen, die een antwoord vinden in een betrouwbaar en financieel inzicht van de projectenportefeuille van uw gemeente en de financiële administratie.
Gedurende het kalenderjaar dient een college van burgemeester en wethouders, op meerdere momenten, de gemeenteraad inzicht te verschaffen in de gemeentelijke financiën, zoals bij de jaarrekening, begroting/Maraps/Buraps. Het document om vooruit te kijken is de begroting. Het document om verantwoording af te leggen is de jaarrekening. Deze beide documenten herbergen de waarderingen en resultaten van de in exploitatie genomen complexen, de projecten die nog in voorbereiding zijn, de voorraad gronden, de voorraad eigendommen, faciliterend grondbeleid etc. Voor al deze onderdelen zijn een kritische, heldere en betrouwbare onderbouwing en weergave onontbeerlijk voor het vereiste financiële inzicht. Dit wordt verder versterkt doordat de financiële gevolgen van een gebiedsontwikkeling versnipperd kunnen zijn binnen de gemeentelijke administratie.
Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Robbin Bouten.