Gloudemans uitsprakenUitspraken

Blog

8 oktober 2020

De flexibiliteit van de planschadebeoordeling

Sinds 2008 wil de wetgever af van planschadevergoedingen voor planschade die voortvloeit uit een nog nader uit te werken bestemming. De overheid heeft de mogelijkheid haar bestemmingsplannen met enige flexibiliteit in te richten. Daartoe heeft zij verschillende instrumenten namelijk de zogenaamde flexibiliteitsbepalingen. Recent is er baanbrekende jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geweest waarin extra verduidelijking inzake flexibiliteitsbepalingen is gegeven.

17 september 2020

Parkeernormen binnen binnenstedelijke (her-)ontwikkelingen

In mijn voorgaande blog (omtrent het waarderen van tankstations) heb ik aangegeven dat er op 1 januari 2019 in Nederland circa 8,5 miljoen auto’s rond reden. In het begin van 2020 stonden er 8,7 miljoen auto’s op naam in Nederland, het autobezit stijgt dus harder dan de bevolkingsgroei van 18 jaar en ouder. Dit strookt niet met de lage parkeernormen die momenteel worden gehanteerd in binnenstedelijke (her‑)ontwikkelingen.

14 september 2020

Wet voorkeursrecht gemeenten, rechtspraak 2020

Tot op heden zijn in 2020 een zestal rechterlijke uitspraken gedaan, die - direct of indirect - betrekking hebben op de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). In deze bijdrage wordt stilgestaan bij de betreffende uitspraken, die in lijn zijn met de vaste rechtspraak in het kader van de Wvg.

14 augustus 2020

Beleggen in een recreatiewoning: unieke kans of te mooi om waar te zijn?

De zomervakantie van 2020 gaat de boeken in als de zomer van vakantie in eigen land. De verre oorden worden ingeruild voor een vakantie in de achtertuin, de plaatselijke camping of de recreatieparken aan de kust of in de polder. Deze omslag heeft een grote impact op de markt voor recreatiewoningen binnen Nederland, maar ook daarbuiten. In deze blog behandel ik niet alleen de huidige situatie op de markt voor recreatiewoningen in Nederland, maar bespreek ik tevens de kansen en bedreigingen waar bij het beleggen in recreatief vastgoed rekening mee gehouden moet worden.

31 juli 2020

De woz-waarde in het bestuursrechtelijk schadevergoedingsrecht

Regelmatig wordt in een planschade- of nadeelcompensatieprocedure, de woz-waarde van een woning “ingebracht”. Veelal komt dit uit de koker van de aanvrager die zich wellicht afvraagt waarom hetzelfde bestuursorgaan ten aanzien van de te heffen belasting een hogere waarde hanteert dan in de schadeprocedure.

7 juli 2020

7 elementen die van belang zijn bij het waarderen van tankstations

Momenteel telt Nederland circa 4.200 tankstations en rijden we met 8,5 miljoen auto’s rond op 1 januari 2019. Wat hebben deze en andere trends voor invloed op tankstations en kan dit worden meegenomen in de waardering van tankstations? Ik zal je meenemen in de belangrijkste trends & ontwikkelingen en de 7 elementen waar gedurende een waardering op gelet moet worden.

3 juni 2020

Lege bedden en de waarde van zorgvastgoed

De zorg krijgt de laatste maanden meer aandacht dan ooit. Er zijn in verpleeghuizen te weinig plekken voor kwetsbare ouderen en veel mensen staan te lang op de wachtlijst, meldde het Brabants Dagblad op 29 februari. Dat was voor de corona keihard toesloeg. Nu, precies drie maanden later, meldt dezelfde krant dat de situatie 180 graden gedraaid is en dat bewoners niet op kamers, maar lege kamers op bewoners wachten. Juist in de verpleeghuizen veroorzaakte het virus een stille ramp, en dit werd ook nog gekoppeld aan strenge bezoekersregelingen. Naasten aarzelen nu om hun dierbaren naar het verpleeghuis te brengen. Aan de andere kant van het spectrum was er juist de laatste maanden veel kritiek op ziekenhuizen, omdat die te weinig intensive care capaciteit zouden hebben. Vanuit hier klinkt de roep om meer flexibiliteit.

19 mei 2020

Grote droogte, grote schade?

Het zal je maar gebeuren. Het waterschap verandert de grondwaterstand en opeens is je grond niet meer bruikbaar voor vee of akkerbouw. Gelukkig bestaat er zoiets als nadeelcompensatie. Maar daar heb je niet zomaar recht op. Hoe werkt nadeelcompensatie in de praktijk?

23 april 2020

Een omslag/verschuiving van passieve naar actieve grondpolitiek binnen de Wethoudersvereniging

Binnen de Wethoudersvereniging zijn de wethouders het erover eens: actieve grondpolitiek is in bepaalde gevallen nodig. Een aantal jaren geleden gaven de bestuurders eerder de voorkeur aan een passieve grondpolitiek als uitgangspunt. Er is dus een verschuiving te herkennen van passieve naar actieve grondpolitiek.

9 april 2020

Theo Pruijn over werken in tijden van corona

Theo Pruijn is sinds 1988 werkzaam bij Gloudemans als taxateur en rentmeester en heeft alles al een keer meegemaakt. Alles? Nou nee, zoiets als een corona-crisis heeft zelfs Theo in de 40 jaar dat hij werkt niet eerder gezien. Een mooi moment om hem te bevragen hoe hij tegen de corona-crisis aankijkt.

3 april 2020

Omgevingswet uitgesteld door Corona. Of speelt er meer?

De invoering van de Omgevingswet is alweer uitgesteld. Op 1 april 2020 is de Tweede Kamer door minister Van Veldhoven voor Milieu en Wonen op de hoogte gebracht. Ondanks dat het 1 april was is het geen grap. Deze keer is het de Coronacrisis die de emmer doet overlopen. Door de samenloop van de grote inzet die van de overheden gevraagd wordt voor de implementatie van de Omgevingswet en de bestrijding van de Coronacrisis wil de minister niet langer vasthouden aan de invoeringsdatum van 1 januari 2020. Het bevoegd gezag kan zich nu eerst richten op het belangrijkste: De bestrijding van het Coronavirus.

2 april 2020

Kun je als kluizenaar de wereld redden?

Halverwege maart ben ik teruggekomen van de jaarlijkse Gloudemans wintersport. Onderweg naar de bergen, ter hoogte van de bruinkoolmijnen bij Jackerath, hoorden wij dat de coronamaatregelen in Nederland werden aangescherpt. Via het inmiddels krakende radiosignaal van Radio 2 werd duidelijk dat publieke bijeenkomsten werden verboden en dat er zoveel mogelijk vanuit huis moet worden gewerkt.

31 maart 2020

Planschadetsunami door thuiswerkend Nederland?

Thuiswerkend Nederland zit achter de keukentafel, een bureau of in de tuin. Tussen het werken en videobellen door kan worden genoten van het uitzicht naar buiten. Wellicht valt juist nu op dat het nieuwe gebouw aan de overzijde toch wel erg groot is. De kans bestaat dat veel aanvragen om planschade worden ingediend. Tot wanneer dient een aanvraag om tegemoetkoming in de planschade in behandeling te worden genomen?

20 september 2019

Is een verzoek om nadeelcompensatie voorspelbaar geworden met de Handleiding nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen?

Alweer enige tijd geleden is een algemene nadeelcompensatieregeling opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht. Die regeling is nog niet in werking getreden, omdat alle nadeelcompensatieregelingen in de bijzondere wetten gewijzigd dienen te worden. Daartoe is op 19 juli jl. een wetvoorstel aan de Tweede Kamer toegezonden. Door de minister wordt toegelicht dat alle toezeggingen aan het parlement zijn ingelost. Eén van de toezeggingen was om meer duidelijkheid te scheppen omtrent de voorspelbaarheid van de wijze waarop de overheid omgaat met verzoeken om nadeelcompensatie.

27 augustus 2019

Deskundigenkosten

Verzoekers worden in een planschade- of nadeelcompensatieprocedure in de praktijk vaak bijgestaan door juristen, maar ook door andere deskundigen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hydroloog of een accountant. In deze blog probeer ik een overzicht te geven ten aanzien van het verzoek tot vergoeding van de deskundigenkosten.

  • De flexibiliteit van de planschadebeoordeling

    Sinds 2008 wil de wetgever af van planschadevergoedingen voor planschade die voortvloeit uit een nog nader uit te werken bestemming. De overheid heeft de mogelijkheid haar bestemmingsplannen met enige flexibiliteit in te richten. Daartoe heeft zij verschillende instrumenten namelijk de zogenaamde flexibiliteitsbepalingen. Recent is er baanbrekende jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geweest waarin extra verduidelijking inzake flexibiliteitsbepalingen is gegeven.

  • 07-10-2020 / ABRS – Inkomensschade / economische werkelijkheid

    Door de eigenaar en exploitant van een tankstation zijn separate aanvragen ingediend. De komst van een nieuwe rondweg heeft een vermindering van het aantal passanten op de locatie van het tankstation tot gevolg. Door de eigenaar is daartoe vermogensschade gesteld en door de exploitant inkomensschade. De eigenaar en exploitant zijn separate rechtspersonen.

  • Artikel “De onteigeningsprocedure, de Kroon op het werk (deel II)”

    In het vakblad Praktijk Omgevingsrecht van september 2020 is het artikel “De onteigeningsprocedure, de Kroon op het werk (deel II)” geplaatst, geschreven door Stijn Berns en Frederik de Bruijne.

  • Parkeernormen binnen binnenstedelijke (her-)ontwikkelingen

    In mijn voorgaande blog (omtrent het waarderen van tankstations) heb ik aangegeven dat er op 1 januari 2019 in Nederland circa 8,5 miljoen auto’s rond reden. In het begin van 2020 stonden er 8,7 miljoen auto’s op naam in Nederland, het autobezit stijgt dus harder dan de bevolkingsgroei van 18 jaar en ouder. Dit strookt niet met de lage parkeernormen die momenteel worden gehanteerd in binnenstedelijke (her‑)ontwikkelingen.

  • Wet voorkeursrecht gemeenten, rechtspraak 2020

    Tot op heden zijn in 2020 een zestal rechterlijke uitspraken gedaan, die – direct of indirect – betrekking hebben op de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). In deze bijdrage wordt stilgestaan bij de betreffende uitspraken, die in lijn zijn met de vaste rechtspraak in het kader van de Wvg.

  • 09-09-2020 / ABRS / Woz-waarde

    Bij tussenuitspraak heeft de Afdeling de minister opdracht gegeven om een nieuw besluit te nemen aangaande het verzoek om schadevergoeding Tracébesluit A4 Dinteloord –Bergen op Zoom. Het geschil ziet op het verschil tussen de taxatie van het object en de betekenis van de woz-waarde. De Afdeling acht het aannemelijk dat vanaf de ingebruikname van de A4 in 2014 een substantiële en structurele verlaging van de woz-waarde heeft plaatsgevonden.

  • 02-09-2020 / ABRS – Doorbreking voorzienbaarheid

    Appellant is eigenaar van een woning en wordt geconfronteerd met 150 nieuwe woningen in de nabijheid. Ter discussie staat de vraag of sprake is van voorzienbaarheid. Het college had in een besluit uit 2005 de locatie aangewezen als een mogelijk toekomstige uitbreidingslocatie. Naar oordeel van appellant is dit beleidsvoornemen echter doorbroken door een later vastgesteld bestemmingsplan waarin de gronden zijn aangewezen voor agrarische doeleinden en in de toelichting geen vermelding is opgenomen van de woningbouwopgave.

  • 02-09-2020 / ABRS – Voorzienbaarheid

    Naar aanleiding van een tussenuitspraak heeft het college nader advies ingewonnen bij een adviseur. Ter discussie staan onder meer de overwegingen van de Afdeling met betrekking tot de voorzienbaarheid.

  • 02-09-2020 / ABRS – Mortuarium subjectieve gevoelswaarde en parkeerdruk

    Appellant is eigenaar van een snackbar en wordt geconfronteerd met de komst van een mortuarium naast zijn snackbar. Omdat appellant zich niet kan verenigen met het besluit van het college heeft appellant een eigen deskundige/taxateur ingeschakeld om de schade te bepalen. In die rapportage is door de taxateur rekening gehouden met de negatieve gevoelswaarde van bezoekers en klanten van de snackbar bij het gebruik van het mortuarium. Naar oordeel van de Afdeling mag daar geen rekening mee worden gehouden.

  • 26-08-2020 / ABRS – Voorzienbaarheid

    Aanvragers zijn eigenaar van woningen en stellen schade te hebben geleden van het inpassingsplan waarmee de Buitenring Parkstad Limburg mogelijk is gemaakt. Ter discussie staat of de schade voor de drie onderscheidenlijke appellanten voorzienbaar was.

  • 26-08-2020 / ABRS – Voorzienbaarheid en NMR

    Aanvrager is eigenaar van een woning en stelt schade te hebben geleden van het inpassingsplan waarmee de Buitenring Parkstad Limburg mogelijk is gemaakt. Meer concreet is op korte afstand van de woning van aanvrager een rotonde mogelijk gemaakt waarmee het lokale infrastructuur wordt aangesloten op de Buitenring. Het college had in afwijking van de schadecommissie geoordeeld dat de schade voorzienbaar was en een hoger normaal maatschappelijk risico (4%) vastgesteld.

  • 26-08-2020 / ABRS – Uit te werken bestemming

    Aanvragers zijn eigenaar van woningen die in de nabijheid zijn gelegen van een planologische wijziging. Samengevat weergegeven hebben de volgende planologische wijzigingen plaatsgevonden: in 2000 is het eerste bestemmingsplan vastgesteld met een agrarische bestemming, in 2011 het tweede bestemmingsplan met een uit te werken woonbesteming en in het derde bestemmingsplan uit 2016 is woningbouw mogelijk gemaakt.

  • 26-08-2020 / ABRS / contra expertise

    Appellant is eigenaar van een pand te Borne. Het pand is in gebruik als winkel op de begane grond en woning op de verdieping. Appellant is drijver van een kledingzaak in het winkelgedeelte. Bij besluit heeft het college een gedeelte van de Grotestraat ter hoogte van het pand gewijzigd in een voetgangerszone, waarbij fietsen en laden en lossen is toegestaan, en een algemene gehandicaptenparkeerplaats opgeheven. Appellant verzoekt om nadeelcompensatie omdat het verkeersbesluit tot inkomensderving en waardevermindering van het pand heeft geleid.

  • 26-08-2020 / ABRS / normaal maatschappelijk risico

    De woning van appellante ligt in de nabijheid van de nieuwe tunnel in de A9 Gaasperdammerweg. Appellante heeft verzocht om nadeelcompensatie voor schade bestaande uit aantasting van haar woongenot ten gevolge van de werkzaamheden voor de realisering van de tunnel A9 Gaasperdammerweg.

  • 19-08-2020 / ABRS / Waterwet

    Uitspraak over het projectplan ‘Herinrichting Groote Beerze, traject 1’ dat het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant heeft vastgesteld. Het projectplan maakt het mogelijk het beekdal de Groote Beerze tussen Bladel en Westelbeers opnieuw in te richten. Het projectplan bevat maatregelen om verdroging in het gebied tegen te gaan. Twee eigenaren van nabijgelegen percelen zijn tegen het projectplan in beroep gekomen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Spring naar toolbar